duminică, 19 august 2012

Raw vegan_ chifteluţe



Trebuie să recunosc că încă mai am nişte pofte legate de mâncarea gătită la foc. Printre ele sunt chifteluţele din legume….
Dar ce mă atrăgea cel mai mult la ele era, de fapt, mirosul de usturoi, miros care, pentru mine, este atât de apetisant, dar prăjeala aceea în ulei, oricât de des aş fi schimbat uleiul ars, tot îmi făcea o uşoară indigestie, destul de neplăcută.
Şi iată că, mânată de un gând, mai mult de curiozitate, am încercat să prepar ceva care să-mi aducă aminte de chifteluţe.
Deci, le-am botezat chiftele mai mult pentru mirosul de usturoi, drag mie, si după forma de gogoloaie.

Ingrediente
300 gr. seminţe de in
150 gr. seminţe de susan
150 gr. seminţe de floarea soarelui
50 gr. făină de soia
50 gr. amaranth
50 gr. seminţe de susan pentru pomădare
2 roşii mijlocii
1 ardei gras
4-5 căţei de usturoi
1 legătură de mărar
2-3 fire frunze de pătrunjel
4-5 frunze de busuioc
1 praf de piper alb
1 praf piper roşu
1 praf piper negru

Prepare

Pune 3-4 ore la hidratat seminţele de in, floarea soarelui, susan şi amaranth.
Mixează într-un blender roşiile, ardeii, usuroiul şi seminţele hidratate. Amestecă acest delicios aluat cu făina de soia şi verdeaţa tocată mărunt. Adaugă piperul măcinat.
Frământă acest aluat, până se obţine un aluat plastic ca o plastilină.
Umezeşte uşor palmele şi modelează mingiuci micuţe, aşa cum îţi place ţie, după care le tăvăleşti în seminţe de susan.
Dacă ai deshidrator, pune-le cam 4-5 ore la temperatura de 40- 42 °C. Timpul de deshidratate ţine de  cât de mari ai făcut gogoloaiele, dar este bine ca ele să prindă o pojghiţă uşoară, iar înăuntru să fie pufoase.
Dacă nu ai deshidrator, nu trebuie să renunţi, căci mai sunt şi alte metode:
  1. Poţi să le întinzi pe grătarul de la cuptor şi să le expui la soare, dar ai grijă că trebuie să le mai întorci pentru ca soarele, în mărinimia sa, să le cuprindă pe toată suprafaţa. Deci, cam 3 ore pe o parte şi 2 ore pe cealaltă,
  2. A doua metodă este cuptorul. Dacă ai un cuptor electric atunci poţi să-l programezi la o temperatură care să fie de 40-50°C maxim, sau,dacă ai un cuptor clasic, pe gaze, atunci pui grătarul pe cel mai de sus raft, cu flacăra la minim şi cu uşa deschisă. Ca timp de expunere, cred că depinde de cuptor, deci după vreo 2-3 ore le poţi încerca.
Trebuie să ştii că le poţi depozita într-o cutie în frigider cam 3-4 zile fără probleme. Se pot consuma ca atare, dar le poţi consuma  şi cu sosuri/ mâncăruri.



 

Am închis ochii cu emoţii de adolescent şi am gustat timid din gogoloiul ce se rostogolea obraznic în farfuria mea. Surpriza a fost pe măsura emoţiilor, căci nu am găsit gust şi parfum de chifteluţă, aceea pe care o ştiam din totdeauna, ci a fost, la început, un amestec de gusturi şi parfumuri ameţitoare, dar noi, şi în aceeaşi măsură, cuceritoare. Uşor amărui de susan amestecat cu dulce acrişor de roşie coaptă şi zemoasă, şi spirale dulci de in, toate acestea aduc cu prisosinţă ofrandă florii soarelui, cea care, pentru o clipă este zeiţa clipelor de alint.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu